اگر بنا به طراحی غرفه در نمایشگاهی دارید لازم است بدانید که شما مجاز به ساخت غرفه به ارتفاع مورد نظر خود نیستید و هر نمایشگاهی برای ارتفاع ساخت غرفه محدودیت­هایی تعیین کرده است که تخطی از آن ممکن است به تبعاتی از جمله نیاز به بازسازی و برش و تغییرات و به تبع آن صرف زمان و هزینه­های قابل توجه منجر شود.

از طرفی، اگر برای برپایی غرفه خود از سقف و ارتفاعی کوتاه استفاده کنید، فضاهایی را از دست داده­اید که ممکن است از نظر چیدمان محصولات و امکان حضور متصدیان غرفه در محدودیت محیط برایتان خوشایند نباشد. بنابراین اطلاع از ارتفاع استاندارد تعریف شده از نمایشگاه و اقدام مبتنی بر حد تعیین شده برای هر غرفه داری یک نیاز ضروری به شمار می­آید.

قبل از صرف هزینه و زمان اضافی برای طراحی غرفه­های نمایشگاهی خوب است از استانداردها و قواعد مربوط به ساخت آن اطلاع داشته باشیم. اگر بنا به اجاره یا خرید اسکافر دارید (یکی از پراستفاده­ترین ابزار برای غرفه­سازی در نمایشگاه، اسکافرهای فلزی هستند)، قبلا از ابعاد مجاز آن نمایشگاه مطلع شوید. لازم به ذکر است که استانداردهای غرفه­سازی در نمایشگاه­ها با هم متفاوت است.

 

جدا از بحث تفاوت در بین نمایشگاه­ها، در یک نمایشگاه خاص نیز، ممکن است با توجه به معیارهای متعدد، ارتفاع مجاز غرفه­ها در سالن­های مختلف نسبت به یکدیگر متفاوت باشد.

هرچه ارتفاع غرفه­ها بیشتر باشد طبعا مبالغ و هزینه­ها نیز بیشتر خواهد شد. در این مقاله به بررسی ارتفاع مجاز غرفه­سازی در نمایشگاه(غرفه­های یک طبقه یا دوطبقه) و متریال مورد استفاده در ساخت غرفه­ها، می­پردازیم.

ارتفاع استاندارد غرفه­سازی در نمایشگاه­ها به چه عواملی بستگی دارد؟

عدم برخورد و ایجاد فاصله­ای ایمن بین سقف غرفه و وسایل طراحی شده از جمله ابزارهای مربوط به سرمایش و گرمایشی، روشنایی و همچین ارتفاع سقف سالن مربوطه، از جمله مباحث دخیل در تعیین ارتفاع مجاز غرفه­سازی در نمایشگاه است. چرا که ممکن است در اثر برخورد و رعایت نکردن ارتفاع مجاز، نمایشگاه دچار زیان گردد.

معمولا بین نیم تا یک متر فاصله بین ارتفاع غرفه تا سقف سالن پیش­بینی می­­شود. هدف از ایجاد این فاصله پیشگیری از صدمه دیدن سقف نمایشگاه و سازه­های مربوطه است.

پیشنهاد می­شود حتما قبل از اقدام برای غرفه­سازی در نمایشگاه، با مسئولان و ستاد برگزاری نمایشگاه گفتگویی داشته باشید و با ذکر دقیق سالن و موقعیت مکانی غرفه خود، از ارتفاع مجاز آن محدوده مطلع گردید.

غرفه­های دوطبقه و ارتفاع غرفه­سازی در نمایشگاه تهران

برخی نمایشگاه­ها و بعضی از سالن­ها که سقف­های مرتفعی دارند امکان ساخت غرفه­های دوطبقه را نیز فراهم می­سازند. غرفه های دوطبقه با گرفتن فضای عرضی کمتر، می­تواند فشرده سازی تجهیزات در محیط کوچک و تعدد غرفه­ها را به دنبال داشته باشد.

در نمایشگاه بین المللی تهران هم استاندارد ارتفاع غرفه­سازی در سالن­های مختلف متفاوت است. علیرغم اینکه در اغلب سالن­های نمایشگاه بین المللی تهران، ارتفاع مجاز غرفه­سازی در نمایشگاه چهار و نیم متر است، اما در بخش­های متعددی نیز حد مجاز ارتفاع کمتر از این عدد است.

برای مثال، ارتفاع مجاز برای غرفه­های کنار سالن ۲۵، نهایتا سه و نیم متر و برای غرفه­های کنار سالن ۱۸ تنها سه متر تعیین شده است. حتی سقف مجاز ارتفاع غرفه­سازی در نمایشگاه بین المللی تهران برای غرفه­های کنار سالن ۲۶ و ۳۷ تا دو یا دو و نیم متر نیز کاهش یافته است.

 

 

متریال مورد نیاز غرفه­سازی در نمایشگاه

پس از توضیح درباره ارتفاع مجاز غرفه­سازی در نمایشگاه، به نوع جنس متریال غرفه­سازی می­پردازیم. آلومینیوم با توجه به دوام بالا و وزن نه چندان سنگین از مواد اولیه پرکاربرد در غرفه­سازی در نمایشگاه هاست.

همچنین امکان تنظیم، مونتاژ و تفکیک و جداسازی آلومینیوم ازدیگر ویژگی­هایی است که استقبال از آن را برای غرفه­سازی در نمایشگاه­ها افزایش داده است. آلومینیوم تطبیق­پذیر، منعطف و قابل بازیافت است و یک انتخاب کاربردی و قابل قبول به شمار می­آید.

البته گفتنی است که استفاده از آلومینیوم، مشکلاتی نیز به همراه دارد. خوردگی، هزینه­های نسبتا بالا و عدم تناسب ظاهری با برخی سبک­های طراحی و معماری از جمله موانع استفاده از این فلز برای غرفه­سازی در نمایشگاه­ها است.

چوب و انواع عناصر چوبی نیز از جمله متریال قابل استفاده در ساخت غرفه در نمایشگاه می­باشد. چوب عایق است، ساخت آن کار پیچیده و سنگینی نیست و از نظر بصری جلوه زیبایی دارد. اما باید در نظر داشت که در مقابل پوسیدگی آسیب پذیر است و نگهداری آن هم نیاز به مراقبت های پیچیده تر دارد.

شیشه نیز یک متریال جذاب برای غرفه­سازی در نمایشگاه است. از آنجا که غرفه­های شیشه­ای، شرایط بازدید و تماشای محصولات را متفاوت می­سازد یکی از انتخاب­های زیبای در ساخت غرفه­ها محسوب می شود، اما شکنندگی و هزینه نگهداری بالا، از مشکلات استفاده از شیشه در غرفه­سازی نمایشگاه­هاست.

سخن پایانی

قبل از غرفه­سازی در نمایشگاه یا طراحی غرفه خود، شرایط مختلف را بسنجید. از جمله مواردی که نیاز به بررسی دارد، ارتفاع مجاز غرفه است(ارتفاع مجاز غرفه­سازی در نمایشگاه) که از هر نمایشگاه به نمایشگاه دیگر و حتی بین سالن­های یک نمایشگاه متفاوت است.

از ستاد برگزاری نمایشگاه درباره ارتفاع استاندارد محدوده غرفه خود در نمایشگاه سوال بپرسید و بعد با توجه به نیاز خود و محدودیت مجاز، اقدام به برپایی و طراحی غرفه کنید.

این محدودیت و حد و اندازه­های مجاز در نمایشگاه­ها، به معیارهایی از جمله سقف سالن و امکان آسیب به تجهیزات و لامپ و آویزها و دیگر وسایل برمیگردد.

گاهی نمایشگاه­ها بستر لازم برای طراحی طبقاتی غرفه ها را نیز فراهم می کنند که باز هم با در نظر گرفتن استاندارد مجاز ارتفاعی، غرفه­دار بتواند فضای خود را به دو طبقه تخصیص دهد. بدیهی است قبل از اقدام در مورد طبقاتی کردن غرفه خود لازم است با ستاد برگزاری نمایشگاه هماهنگی­های لازم را به عمل آورید.

همچنین تعیین مواد اولیه و متریال مورد نیاز برای غرفه­سازی در نمایشگاه نیاز به اطلاعات از انواع انتخاب های ممکن و بررسی موارد گوناگون قبل از تصمیم­گیری دارد. در این مقاله استفاده از فلز و آلومینیوم، چوب و همینطور شیشه مورد بررسی قرار گرفت که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارد و شما می­توانید با توجه به نیاز، سلیقه و شرایط خود تصمیم و انتخاب مناسب­تری را اتخاذ نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *